19.12.2024
Sancțiune pentru încălcarea RGPD
Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal a finalizat, în luna noiembrie 2024, o investigație la operatorul English Home SRL și a constatat încălcarea dispozițiilor art. 12 alin. (3) și (4) din Regulamentul (UE) 2016/679, raportat la art. 21 din același regulament și ale art. 25 din Regulamentul (UE) 2016/679.
Ca atare, operatorul a fost sancționat contravențional:
- cu amendă în cuantum de 4.976,5 lei (echivalentul a 1 000 EURO), pentru încălcarea art. 12 alin. (3) și (4), prin raportare la art. 21 din Regulamentul (UE) 2016/679;
- cu amendă în cuantum de 19.906 lei (echivalentul a 4 000 EURO), pentru încălcarea art. 25 din Regulamentul (UE) 2016/679.
Investigația a demarat ca urmare a unei plângeri transmise de o persoană vizată care a semnalat faptul că primea pe numărul de telefon mesaje comerciale nesolicitate din partea operatorului. Deși persoana fizică a solicitat dezabonarea, în scris, prin e-mail, în temeiul art. 21 din Regulamentul (UE) 2016/679, inclusiv prin accesarea unui link pus la dispoziția persoanelor vizate, operatorul a continuat să transmită acesteia noi mesaje comerciale.
În cadrul investigației, s-a constatat că operatorul nu a dat curs cererii petentului de exercitare a dreptului la opoziție cu privire la prelucrarea adresei de e-mail și a numărului de telefon în scop de marketing direct. Totodată, a rezultat că operatorul nu a răspuns solicitării petiționarului în termenele legale.
Ca atare, s-a constatat încălcarea prevederilor art. 12 alin. (3) și (4) din Regulamentul (UE) 2016/679, prin raportare la dispozițiile art. 21 din același act normativ european.
De asemenea, în cursul efectuării investigației, a rezultat că operatorul English Home SRL nu a pus în aplicare măsuri tehnice şi organizatorice adecvate prin care să asigure respectarea drepturilor persoanelor vizate, în special, a dreptului la opoziție reglementat la art. 21 alin. (2), (3), (5) din Regulamentul (UE) 2016/679, fiind astfel încălcate dispozițiile art. 25 din Regulamentul (UE) 2016/679.
Totodată, s-au dispus operatorului și următoarele măsuri corective:
- de a da curs efectiv cererii de opoziție față de prelucrarea datelor petentului în scop de marketing direct și de a-i transmite un răspuns scris la cererea sa;
- de a asigura conformitatea cu Regulamentul (UE) 2016/679 a operațiunilor de prelucrare a datelor personale, prin adoptarea măsurilor tehnice și organizatorice necesare, inclusiv sub aspectul instruirii corespunzătoare a personalului desemnat în acest scop, astfel încât operatorul să fie capabil să analizeze, să soluționeze în mod corect și să răspundă la toate cererile prin care persoanele vizate își exercită drepturile, în cadrul termenelor și potrivit condițiilor prevăzute de art. 12-23 din RGPD;
- de a se asigura de funcționarea corespunzătoare și permanentă a procedurilor de ”dezabonare” de la primirea de mesaje promoționale prin telefon/sms sau poștă electronică, respectiv, de retragerea consimțământului de prelucrare a datelor în scop de marketing direct;
- de a lua măsuri de facilitare a primirii cererilor de exercitare a drepturilor și de informare corespunzătoare cu privire la aceste modalități inclusiv pe site-ul propriu.
Direcția juridică și comunicare
A.N.S.P.D.C.P.